الجمعة، 22 مايو 2015

وجهة نظر الماركت ميكرMarket Maker فى البورصة (قصة القرد و البورصجى) - الحلقة الخامسة

وجهة نظر الماركت ميكر Market Maker  فى البورصة

(قصة القرد و البورصجى) - الحلقة الخامسة


السلام عليكم ورحمة الله 
احنا بنكمل مشروع و جهات نظر فى البورصة و فكرة المشروع اننا بنحاول نشوف كل اطراف البورصة سواء اسهم او عملات ازاى بشوفو السوق و دا علشان نكون عندنا نظرة من برا الصندوق.
نبدا باسم الله
النهاردة هنعرض و جهة نظر الماركت ميكر Market Maker  ازاى شايف السوق و اية اكتر مثال يفهمنا اسلوبة  هنعرضة على الشارت

اولا : من هو الماركت ميكر 

 انا مش هتكلم عن شركات الماركت ميكر فى الفوركس انا بكلم عن الماركت ميكر اللى هو صانع السوق و صاحب السيولة العالية (الاغلب فى البورصة الاورا ق) من محافظ استثمارية بنوك (الاغلب المؤسسات)

ثانيا :   قصة القرد و البورصجى 

القصة مشهورة جدا على جميع المواقع انا حبيت  اضيفها لانها مثال جميل لفهم السوق و احاول ابسطها  على قد ما قادر من حيث ادوار السوق
ذات يوم جاء رجل أعمال(الماركت ميكر) إلى قرية نائية(السوق) في أحراش الغابات 
الإفريقية وأعلن أنه يريد شراء الكثير من القرود، وأنه سيدفع عشرة دولارات مقابل كل قرد(السهم )، هرع القرويون(التجار الصغيرين) للبحث عن القرود في الغابات من حولهم وبالفعل اشترى الرجل الآلاف منها ووضعها في أقفاص ونتيجة لذلك بدأت أعداد القرود الطليقة بالتناقص وتناقصت معها فرص القرويين في اصطيادها مما ثبط هممهم وجعلهم يتوقفون عن البحث.
وبعد بضعة أيام أعلن الرجل أنه على استعداد لدفع (تجميع الاسهم)عشرين دولارا مقابل القرد الواحد فانطلق أهالي القرية مرة أخرى للبحث عن القرود وبيعها للرجل، ومن جديد تناقص عدد القرود بشكل حاد. فتوقف القرويون عن البحث لأنهم شعروا أن الجهد الذي يبذلونه لا يوازي حفنة الدولارات المدفوعة، فرفع الرجل ثمن القرد ليصبح ثلاثين دولارا كي يشجع القرويين على الاستمرار في البحث، وظل الأمر على هذا المنوال حتى بلغ ثمن القرد خمسين دولاراً.
ولأن الرجل كان يدير أعمالاً في مكان آخر سافر وترك مساعده يشتري القرود نيابة عنه. وذات يوم قال المساعد للقرويين : سأعقد معكم صفقة (تصريف السهم)سأبيع لكم القرود الحبيسة مقابل 15 دولارا للقرد الواحد وعندما يعود رئيسي غداً بيعوا له هذه القرود مرة أخرى مقابل 50 دولاراً للقرد وهكذا نكسب – أنا وأنتم – الكثير !
بات أهل القرية في هذه الليلة يحلمون بالثروة التي ستعود عليهم بعد أن دفعوا كل مدخراتهم ثمناً للقرود وفي اليوم التالي هرع الجميع إلى منزل رجل الأعمال ليبرموا الصفقة الموعودة ويستردوا نقودهم مضاعفة لكنهم لم يجدوا أثراً لرجل الأعمال أو حتى مساعده، ولم يتبق معهم سوى القرود(اسهم بدون قيمة حقيقة).

ثالثال :التطبيق العملى على القصة

 فى الشارت التالى 
هنا هتلاقى ان  البريك اوت الكاذب Fals Break Out اكبر مثال  على التلاعب فى السوق او الجيمات 
اتمنى ان الفكرة تكون وصلت ان الماركت ميكر سيولتة عالية جدا و الفوليوم هيبين كدا دا لو كان على الاسهم 
و نصيحة : لو داخل على  بريك اوت اعمل استوب لوز على منطقة  الاختراق بحيث تكون ال ratio  بتاعك  من 1:2
يعنى لو دخولك  يبعد عن منطقة الاختراق ب 20 بيب   يكون استوبك 20 مع تارجت 40 بيب 
 لازم نعرف ان الماركت ميكر   سيولتة فى السوق فى بعض الاحوال بتخلية المتحكم الفعلى فى السوق و علشان كدا كل قوانين الاسواق المالية بتحاول تحجم (تقلل) من التحكم فى السهم علشان كدا تلاقى ان فى عروض شراء اجبارية  اذا تعدت حصتك فى السهم نسبة معينة ...
مثال بسيط من حكم محكمة  القضاء الادارية 
المصدر  من موقع الدكتور/ هانى سرى الدين
الموقع    الرابط   
من  مقال 
اهم المباديء القانونية التي أرستها محكمة القضاء الإداري بشان عروض الشراء الإجباري بقصد الأستحواذ
 ( كان الدكتورهانى  فى الجامعة بيدرسلنا القانون التجارى  و كورس فى البورصة من الشق القانونى و دى بدايتى فى البورصة و الاسواق المالية lol)
2008
 انا عارف انى بعدت شوية عن الفوركس فى المقال بس فى نقط مهمة جدا
خلاصة المقال
1/  فى البورصة هتلاقى  القوانين المنظمة بتحاول تحمى المستثمر (على اختلاف البورصات)  بعكس الفوركس . اللى هيحميك ادارة راس المال 
2/ الماركت ميكر سيولتة عالية جدا و بتبان كتيير جدا فى البورصة الاسهم 
3/  حاول تحمى نفسك من التلاعب فى الشارت عن طريق الكسر الكاذب لوضع استوب لوز او الهيدج  باوامر معلقة (ايا كان )
4/ اتخصص فى نوع تحليل واحد و حاول تكون خبير فية  مفيش تاجر  خبير فى كل تحليلات الشارت مهما كان حجمة (اعتراف انا جاهل فى التحليل الرقمى ) و لكنى قوى فى تحليل اخر (الايشيموكو )
5/  علشان تتعلم لازم تقرا كتب مش بس فيديوهات  خلى بالك دا لو عاوز تتخصص 
 الحمد لله تم الانتهاء من المقال و اتمنى ان يعجب قراء Forex Speaker